Söndagen den 16:e januari 2011



Smärta. Vad är smärta? Det kan vara olika för olika människor om vad smärta är. Vissa kanske har en jättehög smärttröskel medans andra har en låg. Många upplever sina förlossningar (kvinnor) som väldigt smärtsamma med andra klara sig bra och har knappt någon smärtlindring. Jag tror att det är den långa tid som en förlossning tar som gör att smärtan känns så hemskt ont. Hade samma smärta bara varit i en kort stund så hade det säkert inte gjort ont så mycket utan just för stunden.

Smärta för mig är olika beroende på vad jag har gjort. Nu för tiden så har jag en ganska så låg smärttröskel då jag har ont för jämnan. Jag upplever det som om det gör mera ont än för något år sedan. Då var den övergående medan nu gör det konstant ont och det påverkar ju smärttröskeln. Ju längre tid man går med smärta dessto mer gör det ont.

Just nu har jag en ihållande smärta från min högra höft. Det gör ont när jag sitter ner, när jag ligger ner och när jag börjar röra på mig, tex när jag reser mig upp och tar dom första stegen. Det påverkar mina andra leder så det gör ont i dom. Sympationt kallar jag det. Smärta för mig är något som kroppen kämpar med och som talar om att det är något fel och det borde åtgärdas men det är inte alltid som någon utomstående kan förstå hur ont man har och kan hitta felen. Imorgon blir det ett samtal till Hälsocentralen för jag har ont och det påverkar min vardag ganska så mycket.

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad konstigt... jag kanner sa val igen mig i din beskrivning av smartan i din hoft. Jag har precis samma sak - ibland hela tiden, men just nu bara om jag suttit ned for lange, och som du sager nar man staller sig up och borjar ga. Pa hoger sida. Det har varit sa av och till sedan i paskas for min del, litar inte riktigt pa mina lakare pa campus och det ar sa krangligt att ga till nagon annan har sa har latit det vara.

2011-01-17 @ 11:35:11
URL: http://piccadillytears.blogg.se/
Postat av: Tina 22 år - gravid vecka 36

Är det fibromyalgi du lider av?



Oavsett måste det vara hemskt jobbigt att leva med smärta under så pass lång tid..

Och angående förlossningssmärta så ser jag fram emot att känna hur det känns! Jag ser verkligen fram emot det. Inte bara mot att få träffa mitt barn, vilket jag såklart längtar efter(!!!), utan jag ser också fram emot själva förlossning. Jag är nyfiken på hur det känns!

2011-01-17 @ 11:47:43
URL: http://hejtina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...