Min kamera

Bloggtorka just nu men jag slänger in lite information om min kamera. Det är en Sony dsc-wx1. En tidigare modell som inte tillveckas längre utan den har ersatts av dsc-wx5. Om man har tur så finns det kvar i affärerna och nätbutiker. Hittade min för 215€ på Netanttila. En finsk nätbutik där man får plussapoäng. (Ungefär som Coops Medmera-kort).


Jag köpte denna kamera för att den har den nya bakbelystasensor som tar bättre bilder i dåligt ljus (utan blixt). Sony kallar sin bakbelysta sensor för EXMOR R. vet inte vad dom andra kameratillverkare kallar den för.


Denna bild är tagen utan blixt i dåligt ljus.

Det fanns ett orosmoment innan jag köpte denna kamera. Det har stått mycket om det i Prisjakt men jag trodde att det var okunniga personer som inte visste hur man kunde fota. Men ändå satt jag i fem dagar men kameran oöppnad. Tänk om jag också skulle drabbas av denna sak. Men när mannen kom hem så öppnade jag förpackningen. Nu fanns det ingen återvändo så att säga. Första bilderna blev bra men jag hade ingen blixt på så det var därför det funkade bra. men så fort jag satte på blixten så kom det jag var orolig för. Det var inte okunniga personer utan det var så som dom sa att det skulle vara. Momentet jag var orolig för är att teleskopet skuggar blixten och ger skugga i nedre delen av vänstra bilden. Men zoomar man ut till 2,2 så blir teleskopet mindre och då får man bra bilder med blixt utan denna skugga. Tänker man på det när man fotar så får man bra och fina bilder. Men för det mesta använder jag utan blixt.


Skuggan i vänstra hörnet (nere)

Kameran fick ändå EISAs award 2009-2010 för bästa kompaktkamera. Det är en bra kamera om man inte tar med det där med blixten för det är verkligen en miss från Sony.




Denna bild vill jag visa dynamiken i himlen.

Kommentarer
Postat av: moa

Vilken miss av dom, det där med blixten! konstigt att dom missade det. Men annars tycker jag bilderna ser jättebra ut! Och skuggan med blixten hade jag nog inte tänkt på om du inte skrivit det heller ;)

2010-10-05 @ 11:59:29
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...