Min familj

I min familj består det av fem personer. Jag och mannen samt våra tre flickor.
Mannen är född och uppvuxen i Sverige, Hallstavik av finska föräldrar. Han är finsk medborgare och på dagis och dom första 4 åren i skolan var det bara finsk undervisning. Många finska personer flyttade till Hallstavik under 70-talet då Pappersbruket Holmen sökte folk utomlands.



Mina flickor är alla födda på Åland mellan åren 2002 och 2006. Även om det är varannat år på papper så skiljder det 3 år mellan minsta och mellersta tjejerna.

Äldsta tjejen som jag kommer att benämna M går numera i skolan och är både skoltrött och älskar skolan. Hon har lite dåligt självförtroende och det går inte en dag utan att hon kommer hem och någon "varit dum". Det är även om hon lekt med kompisar på alla rasterna i skolan. M gillar hästar och lånar gärna böcker om hästar och hästberättelser från biblioteket. Dom går dit varje måndag med klassen. Hon är duktig på att hjälpa till här hemma och kan nog ta på sig lite väl mycket.



Mellersta tjejen som jag kommer att skriva J här i bloggen. Hon går just nu i förskolan. Hon är inte lika "på" med skolan som äldsta tjejen. Hon tar det mycket lugnare och vill gärna vara hemma en dag i veckan för hon verkar behöva det men vi försöker att sporra henne att gå dom dagar hon har förskoleundervisning. Varje fredag är det inte så viktigt att vara på dagis då dom inte har någon undervisning. Hon måste ju vara i skolan varje dag i skolan sen nästa år. J sitter gärna vid en dator eller tv-spel när hon är hemma och är inte den typen som är fysisk aktiv men hon rör sig på dagis och det är bra.



Minstingen här i huset är lite egen av sig. Hon vet att hon är minst och spelar sig älskvärd och gullig precis hela tiden. Mammahjärtat har fastnat på denna lilla varelsen oc jag måste tänka mig för att inte dom andra känner sig mindre värda. JU som hon kommer att nämnas är mammas flicka och har alltid varit. Hon behöver närhet mycket mera än dom andra tjejerna. Hon kan tex inte somna själv utan jag (helst) skall ligga med henne i hennes säng tills hon somnar. Hon kommer varje natt till oss. Vi har försökt att gå tillbaka med henne men hon blir så ledsen och vi får inte sova då utan måste låta henne komma och då somnar hon om på två röda. JU älskar att vara på dagis och leka och när hon är hemma så gillar hon att sitta vid datorn eller tv-spelet precis som J.


Kommentarer
Postat av: Bella

Sv: Åh tack!! Blir så glad :)



Kul att läsa om din familj! Min kille är också halvfinsk :)

2010-10-07 @ 12:40:40
URL: http://littleyellow.devote.se
Postat av: Moa

sv: ja men visst är det så! Dom känner av oss så väl :) Åhh va roligt! Vad ska du ha för ras?

2010-10-07 @ 17:43:14
URL: http://hundochhantverk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...