Går inte

Försöker att äta lite men med några timmars mellanrum. Tex så äter jag en tallrik med fil och flingor, osötade till frukost. Till lunch något lätt som typ sallad. Till middag kan det bli något lätt som fil eller lite mat. Däremellan så äter jag någon frukt och till och med en Kismet som har ganska mycket kcal. Hela 520 kcal per hundra gram. Hela biten väger 55 gram. I två dagar hat jag bara ätit en morot och en satsumas och en liten bit bröd med en kaloridrytande kaviar. Och vatten till det. Dey är när jag varit på jobbet. Hemma har det varit lite hur som men alltid litet. Varför går jag inte ner för? Hatar min kropp för den vägrar gå ner till en normal nivå.

Kommentarer
Postat av: Mezza

hej!

förmodligen går du inte ner i vikt för att du äter för lite. Kan låta konstigt, men om kroppen får alldeles för lite energi,reagerar den med att sätta sig på sparlåga. Kroppen ställer in sig på svält-läge, och anpassar energiförbrukningen till det. Sämre matmsältning, förbränning, lägre blodtryck och puls, tröttare osv. Kroppen känner att den inte kan vara säker på när den får mat nästa gång, därför måste den spara mer.

Detta är jättevanligt. Man brukar säga att man i8nte ska gå under 1300/1400kcal om man vill banta.Nånstans där ligger gränsen för att man istället hamnar i svältläget/sparlåga. Äter man typ 1300-1500kcal, reagerar inte kroppen på det viset, och förbränning, matsmältning, blodtryck, puls... organens funktioner osv, fortsätter på samma spår som det var innan.Gör man då av med mer energi än man äter, tar kroppen från reserverna (först från överflödiga kolhydrater, sedan från fett-depåerna) istället för att sänka kroppsfunktionerna.

Äyter du dessutom strax över gränsen (som varierar mellan olika människor) till spar-låge-läget, kommer du dessutom känna att du har mer energi, och orkar göra mer, som i sin tur då bränner ännu mer. Utan rätt kcal-mängd kommer du bara känna dig slö, trött, lättirriterad, kraftlös osv, vilket gör att du ändå inte orkar motionera för att få bort kilona.



Vet inte om du hängde med riktigt...

Kram

2010-04-13 @ 10:45:46
URL: http://mezzasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...